מורים: בואו ללמוד ולקבל עצות לעולם של חינוך טוב יותר

 

כיום אנו חווים עידן חדש בתחום החינוך, כיום אנו זוכים להיות ערים לניצנים של התפתחות ויצירתיות, ניצנים של למידה לצד תמיכה. המורה של היום שונה מאוד מהמורה של לפני עשור, וזאת כי ראשית כל מחלחלת ההבנה שהמורה נמצא עבור הילד ולא עבור הצגת ציונים בסוף שנה, ואף כיום מבינים שהצלחה אינה בהכרח נמדדת במספרים, אלא בהישגיות של הילד אל מול עצמו וביכולת של המורה להבחין בפוטנציאל האישי ולגרום לילד לעוף עמו כמה שיותר רחוק.

היום לעומת פעם

אם לפני עשור היו מספרים לכם שבתי ספר קונבנציונליים יוותרו על הקונספט של כיתה ויעברו לקונספט של חלל פתוח שמחולק לקבוצות, ובו מדריכים שקשובים לילדים מנהלים את מהלך היום: מעבירים משימות חינוכיות ולימודיות, וזאת לצד הענקת פתח להיות גמישים בעשייה וביכולת להחליט מה עושים בכל רגע נתון, הרי שלא מעט גבות היו מורמות, אך המציאות היא שכיום תפישות חינוכיות חדשות מתפתחות ויותר כיתות מנצלות את חדוות הלמידה ומתרחקות מרדיפה אחר ציונים. כיום מורים מלמדים את הילדים להתחבר ליכולות, להתגבר על מכשולים, ללמוד מתוך אהבה ולמלא משימות מתוך עניין, ואכן מגוון תוכניות הוראה מעניקות את הטון ומעבירות הכוונה מקצועית, וכל זאת לצד פיקוח פדגוגי – פיקוח שמסיק מסקנות, בוחן עמידה ביעדים (יעדים שהוגדרו מחדש) ולכל אורך הדרך מחדד מקצה שיפורים אשר מבוסס על תצפיות ועל שיחות אישיות עם מורים וילדים.

עצה טובה ממורה למורה

המורה של היום צריך לראות את הילד, לחוש מה מעניין אותו, להבין מה מרתיע אותו, לזהות מהן החזקות שלו וכדומה, משמע מורה צריך לא לנהל כיתה ככיתה, אלא את הילדים כפרט, ופה באה לידי ביטוי הגדולה של החינוך החדש. עם זאת, עדיין יש קשיים שנשארים זהים לאורך השנים. עדיין מורה צריך לדעת כיצד להתמודד עם ילד שעובר גבולות, עדיין מורה צריך לדעת כיצד לדרבן ילד שאינו משתף פעולה, עדיין מורה צריך לדעת כיצד להעביר חומר בצורה שתגיע אל הילדים ועדיין מורה צריך לדעת כיצד להתמודד אל מול קשיים חברתיים. פה "חוכמת ההמונים" באה לידי ביטוי גם בציבור המורים, ועל כן מומלץ להיעזר בפורומים של מורים, כאלו שמחפשים כיצד להשתפר, משמע הרבה פעמים עצה טובה של מורה אחד יכולה לסייע היכן שמערכת החינוך הרימה ידיים.

מורים - בואו לקבל עצות

לא "מה" אלא "איך"

כיום כאשר מורה נכנס לשיעור, הוא אינו צריך לשאול את עצמו איזה תוכן הוא עומד להעביר, אלא מוטב שהוא ישאל את עצמו כיצד אני עומד לעורר עניין אצל הילדים, כיצד המסר שלי יוביל לדיון מפרה, כיצד הילדים ייהנו מהשיעור, מה ניתן לעשות על מנת לפשט את המסר הרצוי מבלי לזלזל באינטליגנציה של הילדים וכיצד הנושא יעורר עניין אצל כל הילדים. מראש נבהיר שלא תמיד המטרה תושג בשלמותה, אך הרבה פעמים מספיק שהמורה מתכונן לשיעור מהמקום הנכון, על מנת שהשיעור יהיה כמה שיותר אפקטיבי, מחבר ומהותי.

מגמה שנעה קדימה

תחום החינוך נע קדימה, אך התנועה קדימה אינה שואפת לתעודה של עשיריות, אלא להגדרה מחדש של ערכים ודרישות, להגדרה מחדש של יעדים והדרך להשגתם, כאשר המקום של המורה נשאר  לכל אורך הדרך מרכזי, אך לא ממקום של יראת כבוד ורתיעה, אלא ממקום של הערכה וקרבה. מכאן שאם אתם לא אהבתם בילדותכם את בית הספר, טוב לדעת שכיום המגמה מתרככת ונעה קדימה, אך התנועה קדימה הינה מעגלית, מהפכנית ובסופו של יום הרבה יותר קרובה, מחברת ונכונה, כך ששווה לחפש אחר השינוי ושווה לבחון כיצד אתם מהמקום האישי שלכם מתחברים ותורמים.

 

השארת תגובה